Wszystko zaczęło się od księgarni internetowej Amazon, założonej w 1994 roku przez Jeffa Bezosa. Innowacyjny model biznesowy spotkał się z ogromnym zainteresowaniem klientów. Przekroczyło to najśmielsze oczekiwania zarówno samych pracowników, jak i możliwości samej platformy e-commerce. To właśnie serwery przeciążone przez klientów kupujących na Amazonie zmusiły firmę do zbudowania własnej solidnej infrastruktury, która byłaby w stanie obsłużyć wzrastający ruch w serwisie.
W 2000 roku programiści Amazona stworzyli system wewnętrzny – scentralizowaną platformę, do której miał dostęp każdy pracownik. Zaimplementowane w niej funkcje to m.in. zapis danych i procedur usprawniających wykonywanie codziennych obowiązków. Tak naprawdę był to dopiero początek stopniowo wdrażanych zmian. Kilka lat później, w 2006 roku, Amazon wprowadził na rynek innowacyjną usługę infrastruktury chmurowej Amazon Web Services.
Wchodzący na nowy rynek Amazon w ciągu zaledwie dekady pokonał swoich rywali z Microsoft, IBM oraz Google. Co zaskakujące, zdobył aż 30% rynku cloud computingu – więcej niż skumulowany udział tych trzech największych konkurentów! Dziś AWS jest również jednym z kluczowych motorów napędowych Amazona. Chociażby, na zakończenie IV kwartału 2020 roku, przychody Amazona za usługi chmurowe wyniosły 12,7 mld dolarów (o 28% więcej w stosunku do 2019 roku), co stanowiło ponad 10% jego całkowitych przychodów.
Czym jest Amazon Web Services?
AWS, czyli Amazon Web Services jest dostawcą platformy przetwarzania w chmurze oraz interfejsów API. Świadczy je na żądanie dla osób fizycznych, firm i samorządów, zaś model płatności jest powiązany z rzeczywistym użyciem danych. Aktualnie oferuje ponad 200 różnych usług, w tym serwery, pamięć masową, sieci, usługi obliczeniowe, usługi contentowe, zdalne przetwarzanie, pocztę elektroniczną, programowanie mobilne oraz bezpieczeństwo.
Dzięki takiemu rozwiązaniu organizacje płacą za to, z czego faktycznie korzystają i nie muszą ponosić wysokich kosztów za utrzymanie własnych serwerowni. W przypadku Amazon Web Services zbudowanie systemu pamięci masowej nie wiąże się z żadnymi kosztami początkowymi i nie wymaga wcześniejszego szacowania zużycia. Klienci AWS używają tego, czego potrzebują, a ich koszty są skalowane automatycznie i odpowiednio do potrzeb. Takie rozwiązanie jest korzystne zarówno dla początkujących start-upów, jak i międzynarodowych korporacji z długoletnią historią.
Najpopularniejsze usługi Amazon Web Services
1. Amazon EC2 (Amazon Elastic Compute Cloud) – to najpopularniejsza usługa maszyny wirtualnej Amazon. Pozwala na zwiększenie zasobów i dostarcza skalowalną moc obliczeniową w chmurze. Dzięki niej organizacje mogą tworzyć architekturę odporną na nagłe skoki obciążenia serwerów, np. w sytuacjach zwiększonej sprzedaży biletów, w okresie wyprzedaży czy przed świętami.
2. Amazon S3 (Amazon Simple Storage Service) – system pamięci masowej Amazon – umożliwia przechowywanie różnych danych w chmurze (zintegrowanych niemal z każdą usługą AWS) nawet o bardzo dużej pojemności i nieograniczonej ilości wraz z dostępem do nich w dowolnym czasie i miejscu na świecie.
3. Amazon VPC (Virtual Private Cloud) – Wirtualne Data Center umożliwia stworzenie logicznie wyizolowanej sieci prywatnej w ramach infrastruktury AWS, w tym opcję stworzenia bazy własnych adresów IP oraz podsieci.
4. Amazon Cloudfront (usługa CDN – Content Delivery Network) – ułatwia skrócenie czasu niezbędnego na dostarczenie treści do wielu centrów danych i punktu wymiany ruchu w internecie. Dzięki pomocy Edge locations, czyli globalnej sieci, możliwe jest catchowanie plików, a tym samym skrócenie odległości między przeglądarką a serwerem i ich wczytywaniem.
5. Amazon RDS (Relational Database Service) – umożliwia szybkie stworzenie bazy danych. Wystarczy, że użytkownik wybierze typ bazy, np. Oracle, MySQL oraz wielkość maszyny (ilość ramu, procesora i dysku), a użytkownik otrzyma gotową bazę dla aplikacji z automatycznymi aktualizacjami i tworzeniem się kopii zapasowej.
Amazon Web Services w zaledwie kilka lat z wewnętrznego serwisu platformy e-commerce stał się ogólnoświatową siecią. Popularność chmury z pewnością jest wynikiem najszerszej oferty na rynku, tempa wdrażania innowacji, bezpieczeństwa czy dużej ilości wdrożeń i przetestowanych możliwości. To właśnie przetestowane możliwości i wiedza o narzędziach sprawia, że przy wdrażanie chmury warto skonsultować się ze specjalistami. Jeśli chcesz przezczytać o migracji do chmury, więcej znajdziesz tutaj.
Dołącz do użytkowników AWS z pomocą doświadczonego partnera chmury!