Chmura AWS

Chmura od "A do S" – o platformie Amazon Web Services

Poznaj podstawowe informacje o platformie Amazon Web Services - chmurze dla biznesu.


Amazon Web Services został ogłoszony przez Gartner Inc liderem przetwarzania w chmurze w 2021 roku. W raporcie Magic Quadrant, po raz 11. z rzędu na czele stawki uplasowała się platforma Jeffa Bezosa. Jaka jest historia dostawcy, który rzucił wyzwanie największym gigantom technologicznym i zawojował rynek danych w chmurze?

Mówi się, że Amazon nie wymyślił zasad przetwarzania w chmurze, ale “przekształcił infrastrukturę przetwarzania w chmurze w towar”. W swojej książce “The Everything Store” Brad Stone cytuje słowa Jeffa Bezosa – twórcy i właściciela firmy Amazon. Porównuje on usługę chmurową AWS, czyli Amazon Web Services, do zakładów energetycznych:

Cofasz się w czasie o sto lat – jeśli chciałeś mieć elektryczność, musiałeś zbudować własną małą elektrownię i wiele fabryk zrobiło to. Gdy tylko sieć elektroenergetyczna została uruchomiona, fabryki porzuciły własne generatory energii elektrycznej i zaczęły kupować energię z sieci. Po prostu, ma to więcej sensu. I to właśnie zaczyna się dziać w obliczeniach infrastrukturalnych.

W 2021 roku AWS po raz 11. z rzędu został światowym liderem przetwarzania w chmurze (pełna wersja raportu Magic Quadrant, przygotowanego przez firmę Gartner Inc). Czym więc wyróżnia się dostawca chmury oferującej ponad 200 produktów i usług, z której korzystają najpopularniejsze platformy na świecie jak Netflix, AirBnb czy Pinterest?

 

Chmura AWS
 
 

Od księgarni internetowej do chmury, czyli jak to wszystko się zaczęło...

Wszystko zaczęło się od księgarni internetowej Amazon, założonej w 1994 roku przez Jeffa Bezosa. Innowacyjny model biznesowy spotkał się z ogromnym zainteresowaniem klientów. Przekroczyło to najśmielsze oczekiwania zarówno samych pracowników, jak i możliwości samej platformy e-commerce. To właśnie serwery przeciążone przez klientów kupujących na Amazonie zmusiły firmę do zbudowania własnej solidnej infrastruktury, która byłaby w stanie obsłużyć wzrastający ruch w serwisie.

W 2000 roku programiści Amazona stworzyli system wewnętrzny – scentralizowaną platformę, do której miał dostęp każdy pracownik. Zaimplementowane w niej funkcje to m.in. zapis danych i procedur usprawniających wykonywanie codziennych obowiązków. Tak naprawdę był to dopiero początek stopniowo wdrażanych zmian. Kilka lat później, w 2006 roku, Amazon wprowadził na rynek innowacyjną usługę infrastruktury chmurowej Amazon Web Services.

Wchodzący na nowy rynek Amazon w ciągu zaledwie dekady pokonał swoich rywali z Microsoft, IBM oraz Google. Co zaskakujące, zdobył aż 30% rynku cloud computingu – więcej niż skumulowany udział tych trzech największych konkurentów! Dziś AWS jest również jednym z kluczowych motorów napędowych Amazona. Chociażby, na zakończenie IV kwartału 2020 roku, przychody Amazona za usługi chmurowe wyniosły 12,7 mld dolarów (o 28% więcej w stosunku do 2019 roku), co stanowiło ponad 10% jego całkowitych przychodów.

Czym jest Amazon Web Services?

AWS, czyli Amazon Web Services jest dostawcą platformy przetwarzania w chmurze oraz interfejsów API. Świadczy je na żądanie dla osób fizycznych, firm i samorządów, zaś model płatności jest powiązany z rzeczywistym użyciem danych. Aktualnie oferuje ponad 200 różnych usług, w tym serwery, pamięć masową, sieci, usługi obliczeniowe, usługi contentowe, zdalne przetwarzanie, pocztę elektroniczną, programowanie mobilne oraz bezpieczeństwo.

Dzięki takiemu rozwiązaniu organizacje płacą za to, z czego faktycznie korzystają i nie muszą ponosić wysokich kosztów za utrzymanie własnych serwerowni. W przypadku Amazon Web Services zbudowanie systemu pamięci masowej nie wiąże się z żadnymi kosztami początkowymi i nie wymaga wcześniejszego szacowania zużycia. Klienci AWS używają tego, czego potrzebują, a ich koszty są skalowane automatycznie i odpowiednio do potrzeb. Takie rozwiązanie jest korzystne zarówno dla początkujących start-upów, jak i międzynarodowych korporacji z długoletnią historią.

Najpopularniejsze usługi Amazon Web Services

1. Amazon EC2 (Amazon Elastic Compute Cloud) – to najpopularniejsza usługa maszyny wirtualnej Amazon. Pozwala na zwiększenie zasobów i dostarcza skalowalną moc obliczeniową w chmurze. Dzięki niej organizacje mogą tworzyć architekturę odporną na nagłe skoki obciążenia serwerów, np. w sytuacjach zwiększonej sprzedaży biletów, w okresie wyprzedaży czy przed świętami.
2. Amazon S3 (Amazon Simple Storage Service) – system pamięci masowej Amazon – umożliwia przechowywanie różnych danych w chmurze (zintegrowanych niemal z każdą usługą AWS) nawet o bardzo dużej pojemności i nieograniczonej ilości wraz z dostępem do nich w dowolnym czasie i miejscu na świecie.
3. Amazon VPC (Virtual Private Cloud) – Wirtualne Data Center umożliwia stworzenie logicznie wyizolowanej sieci prywatnej w ramach infrastruktury AWS, w tym opcję stworzenia bazy własnych adresów IP oraz podsieci.
4. Amazon Cloudfront (usługa CDN – Content Delivery Network) – ułatwia skrócenie czasu niezbędnego na dostarczenie treści do wielu centrów danych i punktu wymiany ruchu w internecie. Dzięki pomocy Edge locations, czyli globalnej sieci, możliwe jest catchowanie plików, a tym samym skrócenie odległości między przeglądarką a serwerem i ich wczytywaniem.
5. Amazon RDS (Relational Database Service) – umożliwia szybkie stworzenie bazy danych. Wystarczy, że użytkownik wybierze typ bazy, np. Oracle, MySQL oraz wielkość maszyny (ilość ramu, procesora i dysku), a użytkownik otrzyma gotową bazę dla aplikacji z automatycznymi aktualizacjami i tworzeniem się kopii zapasowej.

 

 

Amazon Web Services w zaledwie kilka lat z wewnętrznego serwisu platformy e-commerce stał się ogólnoświatową siecią. Popularność chmury z pewnością jest wynikiem najszerszej oferty na rynku, tempa wdrażania innowacji, bezpieczeństwa czy dużej ilości wdrożeń i przetestowanych możliwości. To właśnie przetestowane możliwości i wiedza o narzędziach sprawia, że przy wdrażanie chmury warto skonsultować się ze specjalistami. Jeśli chcesz przezczytać o migracji do chmury, więcej znajdziesz tutaj.

Dołącz do użytkowników AWS z pomocą doświadczonego partnera chmury!

 

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.