Raport firmy badawczej Gartner „The Top 10 Cloud Myths” z 2014 roku spekuluje, że niektóre firmy obawiają się adopcji chmury w swoich organizacjach. Według Davida Mitchella Smith’a, wiceprezesa i partnera w firmie Gartner, dla wielu osób: „w chmurach” oznacza tam, gdzie dzieje się jakaś magia, gdzie szczegóły implementacji są niejasne i ukryte. Nic w tym zaskakującego, że takie środowisko budzi niepokój.
1. JAKIEGO DOSTAWCĘ CHMURY WYBRAĆ?
W wielu dziedzinach kluczem do sukcesu jest odpowiedni plan. Nie inaczej jest w przypadku adopcji chmury. Każda firma jest inna, dlatego migracja do chmury uzależniona będzie od wielu czynników, podobnie jak wybór dostawcy chmury. Uwzględnia się przy nim m.in.:
Usługi i funkcje – czy spełniają wymagania danej organizacji i będą dla niej przydatne?;
Rodzaj chmury: prywatna, publiczna lub hybrydowa (teraz i w perspektywie kolejnych lat);
Wybór modelu chmury: IaaS (wszystkie systemy firmy zostaną przeniesione do chmury) lub PaaS lub SaaS (przeniesiona zostanie tylko część firmowych systemów, obciążeń, aplikacji);
Cenę (najlepszą w stosunku do oferowanej przestrzeni dyskowej i dodatkowych opcji);
Doświadczenie dostawcy chmury na rynku oraz opinie aktywnych użytkowników;
Zapewnienie przez dostawcę bezpieczeństwa w kwestii przechowywania danych, ochrony i odzyskiwania po awarii;
Kontakt oraz wsparcie ze strony dostawcy chmury.
2. MIGRACJA DO CHMURY - SAMODZIELNIE CZY Z POMOCĄ PARTNERA?
Migracja do chmury to proces złożony, którego lepiej nie wykonywać na własną rękę. Istotna jest pomoc partnera, wyróżniającego się kompleksową wiedzą, kwalifikacjami i doświadczeniem w adopcji chmury w organizacjach. Partner będzie wsparciem w opracowaniu strategii migracji do chmury oraz zintegrowaniu kluczowych procesów biznesowych z usługami chmurowymi. Doradzi w kalkulacji kosztów, doborze usług w chmurze i modelu bezpieczeństwa do rodzaju prowadzonej działalności. Ważne, by był to partner, który pomoże nie tylko w kwestiach technicznych, ale również organizacyjnych.
Migracja do chmury to proces złożony, którego lepiej nie wykonywać na własną rękę.
3. JAK OKREŚLIĆ POZIOM KOSZTÓW?
Niezbędne jest przeprowadzenie analizy kosztów nie tylko samego procesu migracji, ale również jej działania. Należy wziąć pod uwagę posiadane zasoby oraz planowane potrzeby na co najmniej najbliższy rok (np. zapotrzebowanie na moc obliczeniową czy przestrzeń dyskową). Chmura obliczeniowa umożliwia rozliczanie się za rzeczywiste wykorzystanie zasobów i optymalizację kosztów przy zachowaniu wysokiej wydajności.
4. WADY CHMURY HYBRYDOWEJ
Standardowa wiedza i umiejętności działu IT nie wystarczą, by zarządzać infrastrukturą w chmurze. Konieczne będzie rozbudowanie narzędzi o zarządzanie zmieniającą się infrastrukturą, kontrahentami, automatyzacją procesów, aplikacjami i testowaniem zabezpieczeń. Zmiany wymagają przestawienia się z modelu statycznych spójnych aplikacji i pakietów oprogramowania na dynamiczne i wielopoziomowe środowisko. Warto, by szkolenie w dziale IT przeprowadził doświadczony partner rozwiązań chmurowych.
5. CZY ORGANIZACJA JEST GOTOWA NA CHMURĘ?
Warto określić wymagania i oczekiwane korzyści wobec chmury. Wypisać wszystkie za i przeciw. Pierwsza migracja do chmury będzie wymagać przeszkolenia nie tylko działu IT, ale również pracowników wszystkich jednostek, na które wpłyną rozwiązania chmurowe. Powinni przejść szkolenia m.in. z zakresu funkcjonowania w chmurze oraz postępowania w wypadku odzyskiwania po awarii. Na pewno na początku adopcji chmury, warto wybrać kilka firmowych obciążeń i testować w nich działanie chmury zanim wykona się ją dla całej organizacji.
Migracja do chmury to złożony długofalowy proces, do którego warto dobrze się przygotować. Zaplanowana i prawidłowo przeprowadzona adopcja chmury przy pomocy partnera, zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu biznesowego. – m.in. Eksperci Cloud Partners stworzyli listę kontrolną obszarów, które należy wziąć pod uwagę, aby ten proces przebiegł pomyślnie.
Przygotowujesz się do cyfrowej transformacji swojego przedsiębiorstwa? Dowiedz się, jak wygląda migracja do chmury Google i na co warto zwrócić uwagę!
Cloud Partners
lut 2, 2023
Get notified on new marketing insights
Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.